Recordaantal werknemers kiest voor de fiets naar het werk: De vergroening is ingezet

Bijna 40% van de Belgen kiest ervoor om hun fiets of step te gebruiken voor een deel van hun woon-werkverkeer, wat een recordaantal is volgens de jaarlijkse mobiliteitsbarometer van het hr-dienstenbedrijf Acerta. Hoewel bijna 78% van de woon-werkverplaatsingen vorig jaar nog met de auto plaatsvond, lijkt deze trend te veranderen, aangezien steeds meer mensen overstappen op duurzamere vervoersmiddelen.

De fiets wint jaar na jaar aan populariteit als vervoersmiddel voor pendelaars. In 2021 koos 33 procent ervoor om naar het werk te fietsen, terwijl dat aantal in 2023 al gestegen was tot 39 procent. Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte van Acerta Consult, wijst op verschillende factoren die bijdragen aan deze trend.

“Een belangrijke stimulans is de fietsvergoeding, die het gebruik van de fiets aanzienlijk heeft bevorderd,” legt ze uit. “Daarnaast is er een breed scala aan fietsen beschikbaar, waaronder elektrische fietsen. Bovendien zien we een verbetering in de infrastructuur, met drukbezochte fietssnelwegen, wat ook heeft bijgedragen aan de groeiende populariteit van de fiets.”

Meer dan 15 procent van de pendelaars legt het volledige traject van huis naar werk af met de fiets of step. Bijna 22 procent combineert de fiets met de auto, terwijl bijna 1,5 procent een combinatie maakt met het openbaar vervoer en hun tweewieler.

Het algemene principe

De regering wil het gebruik van elektrische fietsen stimuleren en dat ongeacht het type fiets. Daarom heeft de federale ministerraad alvast beslist om de “snelle elektrische fietsen” fiscaal gelijkt te stellen met gewone fietsen.

Vergroening

Hoewel de auto nog steeds de dominante rol speelt in het woon-werkverkeer, met 77,7 procent van de verplaatsingen die ermee worden gemaakt, al dan niet in combinatie met andere vervoersmiddelen, is er ook daar een verschuiving naar meer duurzame opties. Mobiliteitsexperte Charlotte Thijs wijst op deze vergroeningstrend.

“Bedrijfswagens maken vaak deel uit van het beloningssysteem en worden om de 4 à 5 jaar vervangen,” legt ze uit. “In vergelijking met vorig jaar is het aandeel volledig elektrische wagens meer dan verdrievoudigd, terwijl hybride wagens zijn gestegen van 10 naar 17 procent.”

Ongeveer een kwart van de bedienden (23,5 procent) heeft momenteel een bedrijfswagen. Maar ook in de privésector is er een groene verschuiving merkbaar, merkt Charlotte Thijs van Acerta op. “Ook daar is de verandering ingezet.”

Ivog 4 Hd

Subsidie voor aankoop e-motors en e-scooters

Ook Vlaams minister van Energie, Bart Tommelein, wil de keuze voor elektrisch rijden aanmoedigen. Elektrische scooters en e-bikes zijn namelijk goed voor het milieu en ze verminderen lawaaihinder en fileleed. Daarom wordt de zero emissiepremie voor wie een energiezuinige elektrische wagen aankoopt nu ook toepasbaar bij de aankoop van elektrische bromfietsen klasse B en elektrische motorfietsen.

Vanaf 15 april 2018 kan men dus ook voor de aankoop van elektrische bromfietsen en motorfietsen een subsidie aanvragen. Die zal maximum 25% van de aankoopprijs bedragen, met een maximum van 1.500 euro voor elektrische motorfietsen en 750 euro voor e-scooters. Voorlopig kunnen enkel particulieren, vzw’s en deelautobedrijven de subsidie aanvragen en blijven vennootschappen nog even op hun honger zitten.

meer over de zero emissiepremie

Welke e-bike ga jij kopen?

Als je uitkijkt naar een stoere elektrische fiets, moet je zeker de EZ Bike eens bekijken. Die heeft alles wat je van een elektrische fiets verwacht en meer.

Check it out!