Het wordt stilaan duidelijker
De verkeerswetgeving voor de elektrische fietsen kon tot voor kort de technologische vooruitgang nauwelijks volgen. Verschillende soorten elektrische scooters konden immers maar moeilijk aan de juiste wettelijke voertuigcategorie toegewezen worden. Of de e-ride juridisch gezien als een rijwiel, gemotoriseerde fiets, speed pedelec klasse bromfiets of gemotoriseerd voortbewegingstoestel moest beschouwd worden, was verre van duidelijk.
Welke verkeersregels moet je dan volgen? Aan welke technische vereisten moet het vervoermiddel voldoen? En hoe zit het met de fiscale aftrekbaarheid, premies en fietsvergoedingen bijvoorbeeld? Dat alles wordt binnenkort net iets overzichtelijker.
Het algemene principe
De regering wil het gebruik van elektrische fietsen stimuleren en dat ongeacht het type fiets. Daarom heeft de federale ministerraad alvast beslist om de “snelle elektrische fietsen” fiscaal gelijkt te stellen met gewone fietsen.
De fietsvergoeding voor elektrische fietsen
De fietsvergoeding van 0,23 euro per kilometer voor woon-werkverkeer wordt uitgebreid naar gebruikers van zogenaamde speed pedelecs. Die fietsvergoeding is 100% aftrekbaar voor het bedrijf en voor de werknemers vrijgesteld van voordelen alle aard.
Voortaan zal ook de high speed e-bike (net zoals de klassieke elektrische fiets) 120% aftrekbaar zijn in de vennootschapsbelasting als die wordt aangekocht als bedrijfsfiets bedoeld voor woonwerk verplaatsingen.
Als de Kamer het wetsvoorstel van minister van Financiën, Johan Van Overtveldt, goedkeurt, kan deze fiscale gelijkstelling zelfs retroactief worden toegepast vanaf 1 januari 2017.
Subsidie voor aankoop e-motors en e-scooters
Ook Vlaams minister van Energie, Bart Tommelein, wil de keuze voor elektrisch rijden aanmoedigen. Elektrische scooters en e-bikes zijn namelijk goed voor het milieu en ze verminderen lawaaihinder en fileleed. Daarom wordt de zero emissiepremie voor wie een energiezuinige elektrische wagen aankoopt nu ook toepasbaar bij de aankoop van elektrische bromfietsen klasse B en elektrische motorfietsen.
Vanaf 15 april 2018 kan men dus ook voor de aankoop van elektrische bromfietsen en motorfietsen een subsidie aanvragen. Die zal maximum 25% van de aankoopprijs bedragen, met een maximum van 1.500 euro voor elektrische motorfietsen en 750 euro voor e-scooters. Voorlopig kunnen enkel particulieren, vzw’s en deelautobedrijven de subsidie aanvragen en blijven vennootschappen nog even op hun honger zitten.
Welke e-bike ga jij kopen?
Als je uitkijkt naar een stoere elektrische fiets, moet je zeker de EZ Bike eens bekijken. Die heeft alles wat je van een elektrische fiets verwacht en meer.